Wie een bezoekje brengt aan het grootste schilderijenmuseum van Italie, het Uffizi in Florence, verwacht misschien niet oog in oog te staan met talloze klassieke beelden. Die staan grotendeels uitgestald in de gangen van het museum. Toen het museum pas bestond in zijn huidige vorm in de 18e eeuw, kwamen de bezoekers speciaal voor de klassieke beelden. Nu kijkt er bijna niemand meer naar om.

 

Klassieke beelden waren ‘in’ in de 15e en 16e eeuw in Florence. De rijke families van Florence legden grote collecties aan. Uiteraard spande de familie de’ Medici de kroon. Lorenzo de’ Medici had in zijn tuin in San Marco een groot aantal van die beelden die dienden als studiemateriaal voor jonge, talentvolle kunstenaars waaronder Michelangelo.

Ook de Medici hertogen hebben hun steentje bijgedragen. Met name de hertog Ferdinando I, toen hij nog kardinaal was en in Rome woonde in de Medici villa op de Pincio. Hij ging zich te buiten aan de aanschaf van prachtige marmeren beelden, die in Rome natuurlijk ruim voorhanden waren, Later zijn die beelden naar Florence gebracht en in het Uffizi gezet.

Napoleon liet zijn oog vallen op het mooiste beeld uit de collectie, de zogenaamde Medici Venus. Hij nam het mee naar Parijs. De neoclassistische beeldhouwer Antonio Canova kreeg de opdracht om een kopie te maken. Gelukkig is het originele beeld uiteindelijk teruggegeven aan het Uffizi.

De klassieke beelden in het Uffizi zijn een teken van de passie voor de Oudheid tijdens de Renaissance. Ze zijn de moeite van het bekijken waard. Op de site van het Uffizi, www.uffizi.it vind je alvast voorproefje in de vorm van een virtuele rondleiding, onder de titel ‘rinascenza’ of ‘rebirth’ in het Engels.