Aldus Eike Schmidt, de Duitser die de laatste 8 jaar het museum geleid heeft. De cijfers liegen er niet om. In 2023 zal het museum hoogstwaarschijnlijk de 5 miljoen bezoekers halen, met een omzet van 60 miljoen Euro. Schmidt heeft het Uffizi uit de elitaire sfeer gehaald en geprobeerd zoveel mogelijk bezoekers naar het museum te lokken. Ook de jeugd. Dat deed hij door Chiara Ferragni, de bekendste influencer van Italië, uit te nodigen. Een foto van de directeur samen met Chiara voor de Venus van Botticelli heeft wonderen gedaan. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers is aanzienlijk gedaald.

En dat niet alleen, ook veel praktische problemen zijn opgelost. De lange wachttijden bij de ingang, vroeger standaard zelfs met reservering, zijn nu verleden tijd. Ook in het museum zelf zijn de veranderingen zichtbaar. Tachtig zalen zijn opnieuw geopend en de collectie is vergroot met 1.800 nieuwe aankopen. Alles wordt goed gedocumenteerd op de social media, waar het museum inmiddels 1,2 miljoen followers heeft. En dan nog de speciale tentoonstellingen die van tijd tot tijd georganiseerd worden in de ruimtes op de begane grond. Op het moment is daar een schitterende tentoonstelling van klassieke beelden uit de vaste collectie.

De ambtstermijn van Schmidt in Florence zit erop. Maar niet in Italië. Hij is namelijk net benoemd tot nieuwe directeur van het schilderijenmuseum Capodimonte in Napels. Daar is werk aan de winkel. Ook dat museum kan wel een modern vernisje gebruiken. Een Duitser in Napels, het zal niet makkelijk zijn. Maar na 8 jaar in Florence kan hij wel tegen een stootje.