Eind volgend jaar loopt de vierjarige ambtstermijn van Eike Schmidt, de Duitse directeur van het Uffizi, alweer ten einde. Hoewel hij naar eigen zeggen nog wel tien jaar vooruit zou kunnen met zijn hervormingen in wat het belangrijkste museum van Florence is.

Het Uffizi bezit de grootste collectie Renaissance schilderijen ter wereld en is goed voor meer dan twee miljoen toeristen per jaar. Duizend schilderijen zijn in de talrijke zalen tentoongesteld.

Sinds zijn benoeming heeft Eike Schmidt een frisse wind doen waaien door het museum. Om te beginnen heeft hij de entreeprijs in het hoogseizoen flink verhoogd om op één lijn te zitten met het Louvre in Parijs en het Prado in Madrid. Hij heeft een aantal mooie, nieuwe zalen geopend, gewijd aan Michelangelo en Rafael, Leonardo da Vinci, en Caravaggio.

Maar als zijn belangrijkste taak ziet hij het in goede banen leiden van de toeristenstroom. In de praktijk betekent dat minder schilderijen in grotere zalen. Zo is het minder dringen om de schilderijen te kunnen bewonderen.

Zijn aanpak is commercieler en rationeler.Hij probeert de burocratie uit te bannen en de magere kas van het museum te spekken door zalen te verhuren voor modeshows, film en theater. Dit alles wordt hem door de oude garde niet in dank afgenomen.

Eind 2019 loopt zijn contract af. Hij gaat door naar Wenen, naar het Kunsthistorisches Museum. Het wordt spannend. Aan wie zal het topmuseum dan worden toevertrouwd? Toch maar weer Italiaan of een buitenlander?

 

 

.